Viktig informasjon for foreldre/foresatte

Kjernetid

Barnehagens kjernetid er fra 09.00-14.00. Om barnet kommer senere eller skal bli hentet tidligere, vil vi gjerne ha beskjed om dette.

På KidPlan kan dere innhente informasjon i kalender og tavla. Her kan dere også legge inn når barnet er syk( vi vil gjerne vite hvordan syk barnet er), mat når barnet skal ha fri, tannlege osv.

Skal barnehagen på tur og avreise er før kl. 10.00, vil det bli varslet om på tavla på KidPlan.

På KidPlan ligger også ulike samtykker som må signeres ved oppstart av begge foreldre/foresatte.

Klær og annet utstyr

Alle barn må ha klær og skotøy tilpasset været i barnehagen. Husk at været kan endre seg i løpet av dagen.

Ved kaldt klima anbefaler vi at barna har ull innerst på kroppen og ikke bomull. Ullklær og fleeceklær bør være i barnehagen.

Kroker for yttertøy på veggen og egne bokser for klær finnes i gangen til alle barna. Her må alle foreldre sørge for at alt vi trenger av klær til barna finnes. Skiftetøy har vi i gangen. Klær som er skitne henges ute og taes med hjem etter endt dag.

Gode råd som typer sko, regntøy, regnvotter, kjeldress, luer osv. deler vi gjerne med dere:) Alle klær og sko skal merkes.

Barn som sover ute i vogn, har med egne voksiposer. Barnehagen har vogner for soving. Om dere vil ha med egen vogn så er dette selvfølgelig greit:) Sikkerhet blir godt tatt vare på ved soving. Barna sover under tak og vi har god utsikt til vogner da de sover rett ved våre vinduer.

Måltid

4 dager i uka har vi frokost buffet. Vi starter med frokosten ca. 08.00 og den varer til 08.30 eller når barnet er ferdig. Barna tar med matpakke hver dag som de har til lunch. Tirsdager er barna på storbarn på tur med sekk. Da bør sekken være pakket med matboks, drikke, og eventuelt annet som de trenger til tur. Småbarn har også egne turdager med sekker men dette pakker vi.

14.00-14.30: Frukt/ Grønnsaker/ Knekkebrød

Vi serverer 1-2 varmmåltid i uka.

Fredager er det fast dag for varmmat selv om det kan variere noe. Denne dagen har barna valgt seg mat på forhånd under noe veiledning fra oss voksne. Vi lager det  meste fra bunnen av og legger stor vekt på at maten skal være så sunn som mulig.

Barnehagen satser på sunt og sukkerfritt kosthold. Ved bursdager serveres alternativ mat. Om foreldre har lyst til å lage noe sunt og godt til bursdagen, setter vi stor pris på det:)

Helseerklæring

Alle foreldre må fylle ut en helseerklæring tilhørende barnet. Barnehagen sender ut skjemaet før oppstart. Denne vil bli oppbevart på en lukket plass i barnehagen og alle ansatte er informert om innholdet.

Sykdom

Se egen fane for sykdom.

Medisinering

Barn som trenger medisinering i barnehagen, skal ha et eget skjema som fylles ut av foreldre/lege før medisinering og signeres. Barnehage er ikke forpliktet til å dele ut medisiner men er avhengig av viktighet som bestemmes av lege.

Internkontroll

I barnehagen er permen som forteller om barnehagens innhold. Den er til enhver tid oppdatert og skal inneholde informasjon om driften av barnehagen. Alle ansatte er pliktig til å holde seg informert om innhold.

Transport

Barnehagen bruker kun buss når de drar på utflukter. For at barna skal få være med på buss, må foreldre ha skrevet under på et skjema. Det skjer ved oppstart i barnehagen. Barnehagen følger anbefalte retningslinjer når det gjelder barn og kjøretøy.

Barnehagen har tilrettelagt svømming 2 ganger i året i Pirbadet for barn fylt 4 år og oppover, ledet av instruktører fra TS&LK. Vi blir da hentet i minibuss.

Levering/henting av barn

Det anmodes om å kjøre i gangfart til barnehagen når man leverer/ henter barnet. Vi har gjesteparkering like ved barnehagen om foreldre har lyst til å benytte den om dagen. Det er ikke anledning til å parkere på naboens gårdsplass eller foran de andre husene. Barnet skal alltid være i stol/sete til og fra barnehagen.

Ved henting av barn og andre enn mor/far henter, vil vi ha beskjed om dette.

Oppsigelse av plass

Oppsigelsen av plassen i barnehagen skal være skriftlig.

Oppsigelsestid i barnehagen er 2 måneder fra den første i måneden. Kontigent betales ut oppsigelsestiden.

Oppsigelsestiden gjelder også for de som har takket ja til plass, men ombestemmer seg og ikke benytter plassen.

Forsikring

Barnehagen har forsikring på alle barna.

Politiattest

Alle ansatte og andre som har tilknytning til barnehagen er pliktig til å vise godkjent politiattest.

Taushetsplikt

Alle som er ansatt i vår barnehage må skirve under på taushetserklæring.

Dyr

Eier har hund men de er ikke i barnehagen.

Kidplan

Vi benytter oss av kommunikasjonsverktøyet kidplan hvor vi kommuniserer med hjemmet, legger ut beskjeder, bilder og kalender. Vi har god erfaring med dette og fått gode tilbakemeldinger på verktøyet.