MAT/MÅLTIDER

Velg mer • Grønnsaker, frukt og bær • Fisk og fiskeprodukter • Bevegelse i hverdagen Velg heller • Grove kornprodukter enn fine • Olje og myk margarin enn smør • Magre meieriprodukter enn fete • Vann enn saft og brus Velg mindre • Rødt kjøtt og kjøttprodukter • Salt og matvarer med mye salt • Sukker, brus, saft og godteri • Stillesitting

 

I vår barnehage vektlegger vi sunn mat. Vi serverer ett til to varmmåltid i uka. Vi lager det meste fra bunn av og har alltid mye grønnsaker i alle måltider. Vi har også egen jeger i huset, så vi får kortreist elg og hjortekjøtt:) 

Vi har sjelden sukker sammen våre måltider og alle bursdager feires uten kake. Men her finner vi på så mye annet moro. Foreldre har også mulighet til å ta med seg frukt/grønnsaker eller annet godt og sunt til sine barn.

Alle barn har med seg matboks hver dag. Den har vi til lunch. Barnehagen stiller med frokost og 2-måltid. 

 

Vi høster bær og frukt gjennom året. Vi drar på godkjent "slang" og lager syltetøy og supper. Høsten er et eldorado for oss. Vi har nemlig blåbær og bringebær rett utenfor døra samt tyttebær. 

Vi har eget drivhus hvor vi dyrker grønnsaker. Her er barna med på hele prosessen fra vi sår i frø til vi spiser de nydelige grønnsakene. Vi er med på å vanne og passer på at det ikke er skadedyr i drivhuset vårt, samt at vi tar bort dødt materiell i våre små trillebårer. 

Når tiden strekker til, baker vi våre egne brød. Da lager vi opp mange grove og gode brød slik at vi også kan fryse ned noe. Vi liker spesielt godt Sissels grovbrød. Et nydelig brød med mange ulike kornprodukter som vi ser at barna liker ekstra godt. 

 

Rammeplan sier: Gjennom arbeid med kropp, bevegelse, mat og helse skal barnehagen bidra til at barna

  • opplever trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt
  • blir kjent med egne behov, får kjennskap til menneskekroppen og utvikler gode vaner for hygiene og et variert kosthold
  • videreutvikler motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og fysiske egenskaper
  • opplever å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer
  • blir trygge på egen kropp, får en positiv oppfatning av seg selv og blir kjent med egne følelser
  • setter grenser for egen kropp og respekterer andres grenser
  • får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.

 

 https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen

https://www.barnehage.no/helsedirektoratet-kosthold-mat/her-er-den-nye-retningslinjen-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/131303