Nettverk og kompetanseutvikling

Hva er Barnehagebasert kompetanseutvikling? Barnehagebasert kompetanseutvikling er en måte å jobbe på der ledelsen og hele personalet deltar i en felles utviklingsprosess. Dette øker muligheten for felles læring og endring av eksisterende praksis. Barnehagebasert kompetanseutvikling skal være en støtte til å iverksette rammeplanen på en god måte.

Vikåsen familiebarnehage samarbeider med Nydammen og Lekeplassen familiebarnehage. I tillegg samarbeider barnehagen med Løkka familiebarnehage.

Vikåsen familiebarnehage er i tillegg i nettverk med Nydammen-, Lekeplassen-, Løkka-, Fykenveien- og Solstrålen familiebarnehage. Møtene skal finne sted 2 ganger hvert halvår eller etter behov. På disse møtene møtes alle ansatte.

Vi er tilknyttet egen klynge i østbyen hvor Grillstafjæra barnehage er vertsbarnehage. I denne klynga jobber vi tett på ulike instanser utover det allmennpedagogiske.

Kompetanse

Marianne

som er styrer og eier av barnehagen, er regelmessig på kurs i regi av NTNU, rettet mot barn og psykisk helse, samt kurs videreformidlet av Trondheim kommune.

I bunn er Marianne barnehagelærer (DMMH) og jobber som pedagogisk leder med videreutdanning innen språkutvikling og språklæring. Hun videreutdanner seg innen spesialpedagogikk og tar for tiden styrerutdanning.

Jobber aktivt med ASK( Alternativ supplerende kommunikasjon)

Sandra:

Pedagogisk leder

Utdanning: Barnehagelærerutdanning på DMMH, bachelor.

Videreutdanning: Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen

Kurs:

Tett på (CLASS), Brukes som verktøy for å måle og forbedre kvaliteten i barnehagen. Områdene det er fokus på er: Emosjonell støtte (positiv klima, negativ klima, ansattes sensitivitet og ta barns perspektiv), Organisering av avdeling (veiledning og reguleringsstøtte, produktivitet, tilrettelegging for læring og utvikling), Støtte til læring og utvikling (kvalitet på tilbakemeldinger, språkstøtte)

Styd (Handler om å skape inkluderende og psykisk helsefremmende miljøer i barnehagen. Hatt mye fokus på psykisk helsefremmende lekmiljø)

Livredningskurs i sjø

Førstehjelpskurs

ASK

Merete jobber i en 40 % stilling som assistent.

Carina jobber hos oss som assistent/Tilkallingsvikar. Hun studerer sykepleie hos Nord universitet.